معاونت فرهنگی

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد:

لزوم تقویت کارکرد فرهنگی و پرورشی دانشجومعلمان علاوه بر کارکرد آموزشی آنان

رضا مراد صحرایی در نشست صمیمی با سرپرست و مدیران کل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، اقدامات و فعالیت های انجام شده در این حوزه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اگر چه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در مقایسه با دانشگاه های دیگر منسجم و پر ظرفیت بوده و رشد مناسبی داشته است  اما باید به یاد داشته باشیم همواره امکان رشد و ارتقا کیفیت فعالیت ها وجود دارد و نباید در این رابطه به حس بسندگی رسید.

وی رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان را تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی دانست و با تاکید بر استخراج مجموعه شاخص ها و معیار ها برای تربیت معلم تراز براساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم و اساسنامه دانشگاه، افزود: لازم است تا در این راستا پس از استخراج شاخص ها، برنامه مناسب تدوین و در نهایت  عملکرد مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه احراز ساحت های ششگانه مهارت های معلمی، شرط فارغ التحصیلی دانشجو معلمان باشد، اظهار کرد: تدوین و تقویت نظام نامه فرهنگی با شاخص های گویا برای دستیابی به معلم برجسته و مطلوب ضروری است.

وی بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص دانشگاه فرهنگیان را روح حاکم بر راهبردها و برنامه های دانشگاه دانست و اظهار کرد:  با شناسایی و تعامل مستمر و موثر با نهاد های مرتبط می توان به دور از موازی کاری در برنامه ها و اقدامات و نیز با استفاده از ظرفیت این گونه نهادها، عملکرد مطلوب داشت.

رئیس هیات رئیسه دانشگاه، با تاکید بر لزوم تعامل نافع با سازمان پژوهش و برنامه ریزی، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و سایر نهادهای مرتبط با رسالت دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی اصلی تربیت معلم، تصریح کرد: دید سازگار و نظامند به سیستم در وزارت آموزش و پرورش و اقدام به صورت مجموعه واحد و گروه منسجم در این زمینه اثربخش است.

وی فعالیت پرورشی و تربیتی را وظیفه تمامی معلمان در مدارس عنوان کرد و با بیان اینکه برای شناساندن افراد برجسته انقلاب همچون شهیدان حسن تهرانی مقدم و سعید کاظمی آشتیانی به دانش آموزان، ابتدا باید دانشجو معلمان با آنان آشنا شوند، گفت: دانشجو معلمان باید به گونه ای پرورش یابند تا علاوه بر وظیفه اصلی آموزشی خود، کارکرد فرهنگی و تربیتی نیز داشته باشند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه هر عالمی معلم نیست ولی هر معلمی ناگزیر باید در کار خود عالم باشد و در کنار معلمی کار تربیتی، مهارت های حرفه ای، انتقال پیام و ... را بیاموزد، ایجاد سامانه ای برای نظام نامه فرهنگی و تربیتی و کارپوشه فرهنگی برای هریک از دانشجو معلمان را ضروری عنوان کرد.

 وی داشتن پیوست رسانه ای و ترویج و اشاعه اقدامات شایسته فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: باید متناسب با ظرفیت های تعاملی، بیانات رهبری معظم انقلاب در حمایت از دانشگاه فرهنگیان، اساسنامه دانشگاه و سند تحول بنیادین حرکت و حصول برنامه ها را پیگیری کرد.

صحرایی، تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب پیرامون دانشگاه فرهنگیان و تکلیف سپرده شده به دیگر سازمان ها در این خصوص را سرمایه دانشگاه عنوان و بر تعامل برای استفاده از ظرفیت های موثر بیرونی بر این اساس تاکید کرد.

وی در پایان استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان و سپردن انجام برخی از فعالیت ها و مشارکت آنان در امور را موجب تقویت دانش و مهارت دانست و افزود: یادگیری از طریق بکارگیری سریع تر و پایدارتر اتفاق می افتد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پایان با تاکید بر اهمیت صف در اجرای مطلوب برنامه ها و تحقق اهداف بر لزوم تقویت آن اشاره کرد.